Systém komplexnej evidencie vyťaženého dreva a následných pohybov drevnej hmoty, ktorý využíva štátny podnik Vojenské lesy a majetky SR, by sa mohol uplatniť aj mimo vojenských lesov. V stredu o tom rokoval minister životného prostredia Ján Budaj s ministrom obrany Jaroslavom Naďom (obaja OĽANO). TASR o tom informovali z ministerstva životného prostredia a ministerstva obrany.

Šéfovia rezortov hovorili tiež o vyvinutí aplikácie, ktorá umožní okamžitú kontrolu zo strany polície aj občanov. “Ktokoľvek, kto si stiahne aplikáciu, bude môcť naskenovať kód na dreve a preveriť, či ide o legálnu ťažbu, odkiaľ guľatina pochádza a kam prevoz smeruje,” načrtol envirorezort. Budaj pripomenul, že koncom minulého týždňa poslanci podporili novelu zákona o ochrane prírody a krajiny. “Po prevode správy štátnych lesných pozemkov v národných parkoch pod správu Štátnej ochrany prírody SR budeme potrebovať kvalitnú evidenciu, aby sme už nikdy neboli svedkami nelegálnych výrubov a miznutia dreva z našich lesov,” zdôraznil.

Systém evidencie dreva, ktorý používajú vojenské lesy, je podľa Naďa naozaj unikátny. “Pod drobnohľadom majú každý jeden kus dreva. Významným spôsobom tak prispievajú k efektívnej a dôkladnej starostlivosti o celé lesné hospodárstvo vo svojej správe. Ide o dôležitý a jedinečný projekt, ktorý verím, že môže inšpirovať aj ďalších lesohospodárov,“ skonštatoval.

Riaditeľ Vojenských lesov a majetkov SR Ján Jurica vysvetlil, že každý kus vyťaženej drevnej hmoty, prípadne hromada dreva dostala jedinečný identifikátor v podobe čiarového kódu, ktorý sa priamo v teréne zaevidoval aj s príslušnými atribútmi o drevine, jej objeme, kvalite, lokalite vyťaženia a ďalšími potrebnými informáciami.

Lesníci Vojenských lesov a majetkov SR získané informácie následne posielajú na portál, čo v praxi znamená, že uzávierka, inventúra, stav aktuálnej ťažby, aktuálnej zásoby a odvozu dreva sú online prístupné každú minútu. V Kežmarku je systém doplnený aj o evidenciu prejazdov nákladných vozidiel, ktoré sú snímané kamerovým systémom s rozpoznávaním evidenčných čísiel vozidla (EČV) a čítačkou rádiofrekvenčných čipov. Systém takto zaznamená prejazd vozidla na základe EČV a súčasne priradí dodací list označený tzv. RFID čipom k prejazdu a odošle informáciu na portál.

TASR, foto tasr