Rakúšania počas koronakrízy viac nakupovali víno v supermarketoch a na internete, aby ho spotrebovali doma. Nárast odbytu v obchodoch však nedokázal vykompenzovať prepad v gastronómii. Reštaurácie, bary a ďalšie pohostinstvá boli v roku 2020 pre pandémiu štyri mesiace zatvorené.

Nárast predaja prostredníctvom niektorých odbytových kanálov však nedokázal “vykompenzovať obrovské straty v gastronómii, ale aj v cestovnom ruchu”, uviedol šéf Rakúskeho výboru pre marketing vína (AWMB) Chris Yorke.

Spotreba mimo domova a turisti majú pre odbyt vína veľký význam. V roku 2019, teda v roku pred začiatkom koronakrízy, pripadlo podľa AWMB ešte 58 % spotreby vína v Rakúsku na gastronómiu a udalosti, 12 miliónov litrov spotrebovali turisti. Veľkoobchodný nákup vína gastronomickými zariadeniami v Rakúsku v roku 2020 padol o tretinu.

Predaj rakúskeho vína na domácu spotrebu sa vlani zvýšil o 17,3 % a tržby v tomto segmente stúpli o 18,1 %, citoval Yorke údaje poradenskej spoločnosti GfK. Podiel rakúskeho vína na celkovom predaji vína v rakúskych maloobchodných predajniach potravín vzrástol na približne 75 %, čo bolo najviac od začiatku zaznamenávania týchto údajov v roku 2000.

Podľa GfK sa počet zákazníkov nakupujúcich víno online v Rakúsku od októbra 2019 do októbra 2020 zvýšil o 48 % na asi 124.000. V priemere minuli okolo 60 eur.

TASR, foto px