Potravinárska komora Slovenska (PKS) odštartovala projekt Zdravý tanier, ktorý má pomôcť bežnému človeku správne sa rozhodnúť pri výbere jedál počas dňa, a tým si udržiavať dobré zdravie bez závažnejších ochorení. Komora zabezpečila aj vytlačenie názorného letáka, ktorý bude distribuovaný do ambulancií praktických lekárov.

Projekt iniciovala PKS pod záštitou Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR, Slovenskej spoločnosti všeobecných praktických lekárov, Slovenskej poľnohospodárskej univerzity, Slovenskej obezitologickej asociácie a projektu Ministerstva zdravotníctva SR Preventívne postupy.

Keďže informácie, na základe ktorých by sa ľudia mohli racionálne a zdravo stravovať, sú často ťažšie dostupné, málo komunikované, či nedostatočne zrozumiteľné pre všetky skupiny obyvateľstva. Keď viete, čo telo potrebuje a čo mu ktorá potravina dodá, stratí sa neistota. Rozhodovanie pred každým jedlom je tak razom ľahšie,” priblížil prezident PKS Daniel Poturnay.

Ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná (SNS) víta túto aktivitu, ktorá podľa nej prispieva k lepšej informovanosti spotrebiteľa. “Kvalitné potraviny a správna skladba stravy sú základom zdravia. Sme tým, čo jeme. Je preto dôležité, aby sa spotrebiteľ dokázal zorientovať v spleti často si protirečiacich odporúčaní o zdravom stravovaní, ktoré nám prináša dnešná digitálna doba. Zdravý tanier pomáha v lepšej orientácii a zároveň nabáda, aby sme si viac všímali etikety potravinárskych výrobkov,” podčiarkla na tlačovej konferencii šéfka MPRV.

Podľa lekára Petra Minárika, odborníka na výživu, ktorý spolupracoval na príprave Zdravého taniera, najnovšie zdravotné poznatky naznačujú, že ľudia sa nemusia vzdať všetkých obľúbených jedál ani potravín, aby dosiahli želanú postavu a zdravé telo.

“Zdravý jedálniček musí byť vyvážený a hlavne pestrý. Dominovať by v ňom mala rastlinná strava, ale pritom treba myslieť aj na prísun bielkovín, ktoré sa prirodzene nachádzajú v mäse, či mliečnych produktoch. S použitím tohto nástroja sa človek môže skontrolovať, aká zložka stravy mu ešte chýba v danom dni, a na základe toho si vždy správe vybrať,” priblížil.

Minárik zároveň spresnil, že odporúčania sú rozdelené na počet porcií, ktoré má zdravý človek prijať každý deň: 5 až 7 porcií zeleniny a ovocia, v ideálnom pomere 3 až 5 v prospech zeleniny a 2 porcie v prospech ovocia, ďalej 3 až 4 porcie pečiva, cestovín alebo obilnín, s dôrazom na celozrnné výrobky, 2 až 3 porcie najmä nízkotučných mliečnych výrobkov alebo rastlinných alternatív k mliečnym výrobkom a 2 až 3 porcie bielkovín, najmä z chudého mäsa alebo rybieho mäsa s obsahom esenciálnych tukov, prípadne strukovín.

Dodal, že odporúčania nezabúdajú ani na dostatočný príjem tekutín a zdravý pohyb, ktoré sú rovnako dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu, ako je strava.

TASR 4.2.2020