Ekologické témy sa dostávajú do povedomia čoraz viac. Je to najmä vďaka iniciatívam, ale aj politikom, influencerom a firmám, ktoré rozprúdili diskusiu aj na sociálnych sieťach. Za posledný rok sa na sociálnych sieťach objavilo viac ako 25-tisíc zmienok k ekologickým otázkam. Z politických strán je ekológia skloňovaná najmä u Sme rodina, SaS a OĽaNO. Najväčší výtlak má prezidentka.

Rok 2016 sa do histórie celosvetovo zapísal ako najteplejší rok za posledných 140 rokov. Rekordy na Slovensku prekonával rok 2020. Podľa SHMÚ sa zaradil medzi desať najteplejších rokov od začiatku meteorologických meraní. So zmenou klímy rastie význam zelenej ekonomiky. Pojmy ako trvalá udržateľnosť, boj proti klimatickým zmenám či témy okolo ochrany životného prostredia do povedomia verejnosti dostávajú v prvom rade občianske združenia a iniciatívy. Na Slovensku patria v k najviditeľnejším iniciatíva My sme les, Klíma ťa potrebuje, OZ Pre Dolinu či Lesoochranárske zoskupenie VLK. Tému si prisvojili aj politici a politické strany. Ekológia býva významnou časťou ich volebných programov. Prirodzene sa preto téma dostávala do médií a prenikala k bežným občanom.

Európska únia tému ekológie rovnako zásadne diskutuje a rieši. Mnohých spoločností sa otázka priamo existenčne týka. Otázka spoločenskej zodpovednosti s dôrazom na ekológiu sa stáva nosnou témou stratégie spoločností aj na Slovensku. Aktivity, udalosti, značky, spoločnosti a samotný život ľudí – toto všetko nájdeme v diskusiách na sociálnych sieťach. Diskusie, ktoré sú zásadné, mienkotvorné a formujú imidž viacerých spoločností.

Užívatelia sociálnych sietí na eko tému reagujú a týka sa ich.

Dáta spoločnosti NEWTON Media ukazujú, že len za posledný rok sa na sociálnych sieťach objavilo viac ako 25-tisíc komentárov a príspevkov. Široká diskusia okolo témy sa počíta dokonca na desiatky až na stovky tisíc. Tento objem diskusie robí zo zelenej témy aj na Slovensku jeden z najväčších MEGATRENDOV posledných rokov. Samotní užívatelia sociálnych sietí reagujú na ekologické témy emočne, čo je badateľné v ich reakciách na príspevky. Rovnako veľkú pozornosť venujú pozitívnym správam ako aj negatívnym príbehom, pretože v nich obe vyvolávajú celý rad emócií. Emóciu k značkám, k situácii na Slovensku, k výstavbe v chránených oblastiach  alebo iným konkrétnym aktivitám. Náhľad do diskusií ponúka pestrú škálu zdrojov: hneď po Facebooku sa diskusia sústreďovala najmä na portáloch a fórach. Zo sociálnych sietí si svoje miesto našiel aj inokedy na Slovensku málo výrazný Twitter a to vďaka mienkotvorným denníkom.

Téma, ktorá je v zahraničí veľmi populárna, sa takou stáva aj u nás. Na Instagrame, ktorý  je rajom slovenských influencerov, sa vo výsledkoch z radov známych osobností objavovali najmä mená Michal Sabo, Natália Pažická, Barbara Jagušák.  V ich postoch kraľoval hashtag #klimatapotrebuje. Množstvo príspevkov zaraďuje túto kampaň medzi jednu z najrozšírenejších na Slovensku, dokonca aj v porovnaní s celosvetovou iniciatívou Fridays for future, ktorá prenikla aj k nám.

Ekológia v politike

Zelená ekonomika je ale aj politickou agendou. Zelené heslá neprúdia len od obyvateľov k politikom, ale deje sa tak aj opačne. Najčastejšími autormi statusov boli politici, politické inštitúcie a strany, ktoré najmä na Facebooku využívali svoj fanúšikovský potenciál. V zozname top autorov sa objavili politické strany Sme rodina, SaS a OĽaNO. Po nie prekvapivom prvenstve Ministerstva životného prostredia, je najaktívnejším v počte statusov poslanec Európskeho parlamentu a aktivista Martin Hojsík.

V našej analýze sa v popredí zviditeľňuje ako významná influencerka prezidentka Zuzana Čaputová. Publikovala niekoľko postov, ktoré jej prihrali status jedného z najčastejšie publikujúcich autorov zelených tém. Prezidentka ako bývalá ekologická aktivistka využíva svoj vplyv na pripomínanie dôležitosti ochrany životného prostredia.  Najviac pozornosti získal status o inštalovaní včelích úľov v prezidentskej záhrade z mája 2020, nazbieral takmer 26-tísíc reakcií, čo je najviac spomedzi všetkých autorov.

Ekonomický časopis Forbes Slovensko vo svojich online príspevkoch spracováva príbehy o mladých startupoch, podnikajúcich na princípoch trvalej udržateľnosti. Svoje príspevky často dopĺňa o hashtag #ekologia. Eko kľúčové slová sa pravidelne objavujú aj v statusoch portálov denníkov Sme, Denník N a Pravda.

Ekológia v biznise

Samostatnou kapitolou sú firmy, pre ktoré sú zelené témy významnou súčasťou ich CSR aktivít. Prakticky neexistuje veľká spoločnosť, ktorá by tento trend nereflektovala, aspoň čiastočne, vo svojej firemnej filozofii.  Za všetky spomeňme supermarkety, pre ktoré je téma záležitosťou pozitívneho imidžu a nástrojom boja o zákazníka. Lidl v prostredí sociálnych sietí za posledný rok promoval kampane Na ceste k lepšiemu zajtrajšku a Nenechajme to plávať. Kaufland spotrebiteľom predstavil kampaň Stop plytvaniu a zapojil sa do projektu Naše mesto. Každá z týchto kampaní vykazovala rôznu mieru zapojenia užívateľov sociálnych sietí.

Sociálne médiá sú bohatým zdrojom informácií pre zisťovanie postojov ľudí k aktuálnym témam, k aktivitám a nakoniec aj k značkám, ktoré vyvíjajú aktivity súvisiace so zelenou témou. Ak je spoločenská zodpovednosť a zvlášť eko téma súčasťou vašej stratégie alebo o nej uvažujete, kontaktujte spoločnosť Newton Media, ktorá ponúka do tejto témy detailný pohľad. Viac informácií na www.newtonmedia.sk.

Viac info k téme ekológia v sociálnych sieťach poskytne:
Ing. Valéria Polovková, CEO
Tel: 0918 185 730
e-mail: valeria.polovkova@newtonmedia.sk

TASR, foto px