Hotelstars Union (HSU) vznikla v roku 2009 pod záštitou HOTREC (Hospitality Europe), zastrešujúceho združenia hotelov, reštaurácií a kaviarní v Európe. Bola založená vytváraním spoločného katalógu kritérií pre klasifikáciu hotelov tak, aby poskytla hosťom, cestovateľom, turistom, ako aj hotelierom transparentnosť a bezpečnosť. Ich partnerstvo poskytuje harmonizovanú klasifikáciu hotelov so spoločnými kritériami a postupmi v zúčastnených krajinách. Členmi únie sú Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Estónsko, Nemecko, Grécko, Maďarsko, Lotyšsko, Lichtenštajnsko, Litva, Luxembursko, Malta, Holandsko, Slovinsko, Švédsko a Švajčiarsko. Okrem 17 členov HSU majú štatút pozorovateľa (bez rozhodovacej kompetencie) krajiny: Azerbajdžan, Francúzsko, Gruzínsko, Írsko, Taliansko, Poľsko, Slovensko a Španielsko.

Z dôvodu krízy COVID-19 môžu v členských krajinách podľa Hotelstars Union (HSU) dodržiavať osobitné povinnosti týkajúce sa čistiacich a hygienických opatrení. Čistota a hygiena boli vždy nevyhnutnou súčasťou systému hodnotenia hviezdičkami HSU a sú nevyhnutnou a základnou požiadavkou od prvej kategórie. Každých päť až šesť rokov sú kritériá klasifikácie hotelov revidované s cieľom ich vývoja a modernizácie v súlade s potrebami hostí a požiadavkami trhu. Po viac ako 18 mesiacoch intenzívnej práce bol úspešne zavŕšený proces revízie katalógu kritérií na roky 2020-2025. Bol to proces výziev, pri ktorom bolo potrebné zosúladiť pozície všetkých 17 členských krajín. V mnohých krajinách klasifikácia hotelov súvisí s tradíciou a históriou, takže často nie je ľahké udať nové základy. Európa ponúka hosťom z celého sveta jasné porovnanie ponuky ubytovania v Európe. V súčasnosti únia má celkovo 22 tis. klasifikovaných hotelov a viac ako 1,2 milióna klasifikovaných izieb, vysvetľuje Jens Zimmer Christensen, prezident HSU. HSU je príbehom úspechu, ktorý sa musí ďalej posilňovať a propagovať ako európska značka pre spoľahlivú klasifikáciu hotelov na trhu turizmu, pretože podporuje nielen kvalitu služieb v Európe ako cieľovej destinácie. Azerbajdžan a Gruzínsko sú príklady toho, ako atraktívny môže byť  klasifikačný systém ubytovacích zariadení v turizme aj za hranicami EÚ.

Maďarsko – Dunakiliti

Nový katalóg 2020-2025 ponúka klasifikovaným hotelom pripojenie s využívaním označenia štítkami a certifikátmi trvalej udržateľnosti a tiež ponúkli svojim hosťom výnimku z denného čistenia izieb a výmeny posteľnej bielizne, inštalovania nabíjacích staníc pre elektrické automobilové vozidlá alebo používania menej plastových obalov v kúpeľni. Nový katalóg klasifikácií je znížený z 270 na 247 kritérií a je ešte flexibilnejší a transparentnejší. Revízia nielen otvorila systém moderným hotelovým koncepciám, ale aj uľahčila cestu všadeprítomnej digitalizácie do hotelov. Či už v podobe modernej komunikačnej technológie na recepcii a v izbách, zábavnej elektroniky pre hosťa alebo možností samoobslužnej registrácie a odhlásenia podporovaných informačno komunikačnými technológiami. Dôležitú úlohu v procese revízie zohráva aj aspekt obnovy a udržateľnosti ubytovacích zariadení v turizme.

Podľa výňatku z katalógu  kritérií HOTELSTARS UNION podľa hviezdičiek možno charakterizovať jednotlivé ubytovacie zariadenia:

1x hviezdička

  • 100% izieb so sprchou a WC alebo vaňou a WC
  • Denné upratovanie izby
  • 100% izieb s TV službou a diaľkovým ovládaním
  • WIFI pripojenie na internet vo verejných priestoroch a na izbách
  • Stôl a stolička
  • Mydlo alebo telové mlieko
  • Ponuka sanitárnych výrobkov na požiadanie (napr. zubná kefka, zubná pasta, sada na holenie)
  • Osušky
  • Recepčná služba
  • Bezhotovostná platba
  • Rozšírená raňajková ponuka
  • Ponuka nápojov v hoteli
  • Možnosť uloženia cenností

Slovensko – Hokovce

 

2x hviezdička

  • Raňajky formou bufetu
  • Svetlo na čítanie vedľa postele
  • Telový alebo sprchový gél
  • Poličky na prádlo
  • Osušky a uteráky
  • Personál ovládajúci dva medzinárodné jazyky
  • Šijacie potreby a náradie na čistenie topánok na požiadanie

 

3x hviezdička

  • 10-hodinová personálna recepcia dostupná prostredníctvom digitálnej komunikácie alebo telefónom 24 hodín
  • Sedacia súprava v priestore recepcie, pomoc s batožinou na vyžiadanie
  • Služba pre hostí bezpečnej úschovy batožiny
  • Nápojový lístok na izbu
  • Zariadenie pre internú a externú komunikáciu na požiadanie
  • Audio alebo multimediálna zábava
  • Sušič vlasov, kozmetické obrúsky
  • Zrkadlo na výšku postavy, vhodné miesto, box alebo stojan na uloženie batožiny
  • Pranie a žehlenie bielizne
  • Dodatočný vankúš a prikrývka na požiadanie
  • Systematický systém riadenia sťažností
  • Dvojjazyčná vlastná internetová stránka hotela

 

Česko – Karlovy Vary

 

4x hviezdička

  • 16-hodinová personálna recepcia, fyzicky k dispozícii prostredníctvom digitálnej komunikácie alebo telefónu 24 hodín
  • Vstupná hala so sedadlami a nápojmi, hotelový bar alebo salónik
  • Raňajky formou bufetu s obsluhou alebo ekvivalentným raňajkovým jedálnym lístkom
  • Minibar, resp. maxibar alebo 16 hodín k dispozícii nápoje prostredníctvom izbovej služby „Room Service“
  • Pohodlné sedenie (čalúnené kreslo / gauč) s príručným stolíkom / poličkou
  • Župan a papuče na požiadanie
  • Kozmetické výrobky (napr. sprchovacia čiapka, pilník na nechty, vatové tyčinky), kozmetické zrkadlo, veľká úložná plocha v kúpeľni
  • Medzinárodné televízne kanály

 

5x hviezdička

  • Personálna recepcia s nepretržitou prevádzkou, ktorá je aj fyzicky k dispozícii prostredníctvom digitálnej komunikácie alebo telefónu 24 hodín denne
  • Parkovanie s obsluhou (Valet parking)
  • Vrátnik
  • Služba kyvadlovej dopravy alebo hotelovej limuzíny
  • Pomoc s batožinou a úschovňa batožiny
  • Personalizovaný pozdrav pre každého hosťa s kvetmi alebo darčekom v izbe
  • Minibar, jedlo a nápoje sú k dispozícii prostredníctvom izbovej služby (Room Service) 24 hodín denne
  • Zariadenie s prístupom na internet v izbe na požiadanie
  • Trezor na izbe
  • Služba žehlenia (návrat do 1 hodiny), čistenie topánok a služba šitia
  • Služba večerného rozostlania (Turndown Service)
  • Raňajkový jedálny lístok prostredníctvom izbovej služby (Room Service)

Španielsko – Torremilinos

Zákonom č. 75/2021 Z. z. ktorým sa zrušuje zákon č. 371/2019 Z. z. o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bola klasifikácia ubytovacích zariadení pri ich zaraďovaní do kategórií a tried (tzv. hviezdičky) zrušená bez adekvátnej obnovy, resp. náhrady (Vyhláška Ministerstva hospodárstva SR č. 277/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú klasifikačné znaky na ubytovacie zariadenia pri ich zaraďovaní do kategórií a tried, s účinnosťou od 19.02.2021 sa zrušuje). Cestovateľ – turista – ostáva bez podstatných všeobecne záväzných pravidiel a informácií o kvalite a vybavení zariadení na ubytovanie, stravovanie a poskytovanie doplnkových služieb v turizme vhodných pre realizovanie krátkodobého i dlhodobého turizmu na Slovensku. Orientáciou je dosiahnutie dohody o nových katalógových kritériách medzi všetkými 17 členskými krajinami HSU a k tomu zodpovedajúci bodový systém, ako aj pozorovateľskými krajinami.

V niektorých krajinách príslušné orgány ešte musia formálne prijať katalóg kritérií na vnútroštátnej úrovni. Preto špecificky pre predmetnú krajinu z dôvodu vnútroštátnych okolností sa môžu vykazovať malé odchýlky od katalógu HSU. Vo všeobecnosti členské krajiny by mali implementovať nový katalóg kritérií do januára 2021. HSU je príbehom úspechu, ktorý je potrebné ďalej rozširovať, posilňovať a popularizovať pre spoľahlivú klasifikáciu ubytovacích zariadení na trhu v turizme pretože podporuje kvalitu služieb ubytovacích, stravovacích a doplnkových v Európe. Predovšetkým posilňuje malé rodinné podniky v ich výkonnosti a medzinárodnej konkurencii, čo je významné v týchto náročných časoch potrieb obnovy a udržateľnosti turizmu na Slovensku a v Európe.

 

Ing. Juraj Kerekeš, hosť. prof.

odborník z praxe v turizme

osobnosť cestovného ruchu SR

 

Redakčná úprava: Land Media

Foto: Juraj Kerekeš