Každý piaty Slovák nakupujúci online si vlani prostredníctvom internetu nakúpil potraviny a jedlo. Vyplýva to z analýzy Slovenského farmárskeho, družstva (SFD. V analýze sa podľa analytičky SFD Evy Sadovskej vychádzalo z údajov Štatistického úradu SR a Eurostatu.

Pred piatimi rokmi, teda v roku 2013, pritom potraviny a jedlo nakupovalo podľa analýzy takýmto spôsobom iba 7 % zo všetkých Slovákov nakupujúcich online. V nakupovaní potravín cez internet sú pritom dominantnejšie ženy, mladí ľudia a zamestnanci v oblasti informačných a komunikačných technológií.

“Ak už nakupujeme online, tak najčastejšie odevy a športový tovar (dve tretiny z online nakupujúcich v roku 2018). Ďalšou kategóriou sú tovary pre domácnosť s vyše 34-percentným podielom za rok 2018, hoci v tomto prípade treba podotknúť, že táto oblasť už zaznamenala aj vyššie podiely online nakupujúcich počas uplynulých rokov. Online nakupujeme ale aj lístky na podujatia (takmer 30 % z online nakupujúcich v roku 2018). Za nimi nasledujú už spomínané potraviny a jedlo, ktoré s podielom 21,2 % zaznamenali zároveň za posledných päť rokov najvýraznejší nárast. Lieky na Slovensku online nakupuje iba necelých 12 % zo všetkých nakupujúcich cez internet,” spresnila Sadovská.

Upozornila, že aj v iných európskych ekonomikách obyvatelia nakupujú potraviny a jedlo prostredníctvom internetu. Podľa údajov Eurostatu (z roku 2016) boli najväčšími online nákupcami potravín a jedla Briti (35 % z online nakupujúcich), za nimi nasledovali Slovinci a Holanďania (s rovnakým podielom 28 %). Podiel obyvateľov EÚ nakupujúcich potraviny a jedlo online predstavoval podľa týchto štatistík 23 %, v prípade Slovenska išlo o podiel 20 %. Naopak, online nakupovanie potravín bolo v roku 2016 takpovediac v plienkach v Chorvátsku, Grécku a Rumunsku s podielmi 5 až 6 %.

Nakupovanie potravín prostredníctvom internetu vítajú podľa analýzy práve tí, ktorí bojujú s nedostatkom času, či dlhšou vzdialenosťou od obchodu s potravinami. “Online formou pritom nakupujeme častejšie trvácne, respektíve balené potraviny. Naopak, v menšej miere si objednávame čerstvé, respektíve nebalené potraviny,” podotkla Sadovská.

“Chceme si totiž vybrať tie najlepšie a nášmu oku najviac lahodiace kúsky. Treba ale podotknúť, že aj v tomto prípade sa už trendy menia a dobrá skúsenosť s kvalitnými čerstvými produktmi vie urobiť pri rozhodovaní sa zákazníka svoje. Zástancovia online nakupovania potravín považujú zároveň túto formu nakupovania potravín za ekologickejšiu,” dodala analytička SFD.

TASR